Vaasan piiloverotus lähestulkoon tuplaa kiinteistöjen verotaakan

Kiinteistöverot ovat Vaasassa maan keskiarvoja korkeammat. Kiinteistöveroina kerätäänkin kaupungin budjettiin peräti noin 9,0 miljoonaa euroa vuodessa. Asumiskustannuksia nostetaan tämän lisäksi myös piiloveroilla. Kaupungin omistamat yhtiöt perivät sähkön, kaukolämmön ja veden hinnoissa omakustannushinnan ylittävää ylihintaa yhteensä noin 8,1 miljoonaa euroa vuodessa kaupungin budjetin tilkkeeksi. Kiinteistöjen maksamat piiloverot lähentelevät siis jo suuruudeltaan kiinteistöverojen kokoluokkaa. Kiinteistöveroista ja piiloveroista päätetään kaupunginvaltuustossa.

Suomen Kiinteistöliiton tutkimusten mukaan liikekiinteistöjä verotetaan Vaasassa erittäin ankarasti ja asuinkiinteistöjäkin jonkin verran keskimääräistä enemmän. Kaupunginvaltuustothan päättävät kiinteistöveroista eduskunnan hyväksymissä rajoissa. Kiinteistönomistajien harmiksi vaasalaisvaltuutetut ovat menneellä vaalikaudella päätyneet vuosi toisensa jälkeen verottamaan liikerakennuksia, liiketontteja ja asuintontteja korkeimmilla mahdollisilla lain sallimilla prosenteilla. Liikekiinteistöjen verotus tuntuu erityisesti yritysten kukkarossa. Asuinrakennuksia verotetaan maltillisemmin, mutta asuintonttien ankara verotus nostaa myös asukkaiden kokonaisuudessaan maksaman kiinteistöveron maan keskiarvoa korkeammaksi. Tänäkin vuonna Vaasa kerää kiinteistöiltään kiinteistöveroina yhteensä noin 9,0 miljoonaa euroa budjetin yleiskatteeksi.

Asumismenoissa laskutetaan ylihintaa

Kiinteistöjen verotus ei jää Vaasassa pelkkään kiinteistöverotukseen, sillä varsinkin menneellä vaalikaudella myös piiloverotuksen määrää on jatkuvasti nostettu. Kaupunki ei tarjoa asukkailleen sähköä, kaukolämpöä ja vettä läheskään omakustannushintaan. Vaasan kaupunginvaltuutetut ovat asettaneet Vaasan Sähkölle ja Vaasan Vedelle omat tuottovaatimuksensa. Vaasan Sähkön on tänä vuonna kerättävä asiakkailtaan vähintään 6,0 miljoonaa euroa yli omakustannushintojen kyetäkseen maksamaan kaupungille sen vaatiman osingon. Vaasan Vedeltä kaupunki vaatii 2,1 miljoonan euron tuloutuksen. Yhtiöiden kaupungille maksamat summat menevät budjetin yleiskatteeksi. Kiinteistöille ei siis tarjota vastineeksi näitä summia vastaavia palveluja.

Kiinteistöt maksavat näin ollen Vaasassa 9,0 miljoonan euron kiinteistöverojen lisäksi 8,1 miljoonaa euroa piiloveroja. Yhteensä näistä kertyy peräti 17,1 miljoonaa euroa. Voidaan todeta, että piiloverot lähes kaksinkertaistavat kiinteistöverojen asukkaille ja yrityksille aiheuttaman verorasituksen.

Vaasan Veden tuottovaatimus hävytön

Kaupungin Vaasan Vedelle asettama tuottovaatimus on jopa hävyttömän suuri. Jokaisesta vesimaksueurosta vain noin 80 senttiä menee vesilaitoksen varsinaisen toiminnan menoihin. Loput 20 senttiä Vaasan Vesi joutuu tulouttamaan kaupungin budjettiin asukkailta laskutettuna ylihintana. Vaasan Sähkön laskuttamista sähkö- ja kaukolämpöeuroista menee sentään keskimäärin noin 92 senttiä toiminnan aiheuttamiin kuluihin. Energiayhtiökin tulouttaa kuitenkin jokaisesta laskuttamastaan eurosta 8 senttiä osinkoa kaupungin kassaan.

Vain äänestämällä voit vaikuttaa

Vaasan Kiinteistöyhdistys katsoo, että asuminen on jo pitkän lämmityskaudenkin vuoksi kylmässä maassamme sellainen asukkaiden perustarve, että sen hintaa ei pitäisi enää veroilla ja piiloveroilla nostaa. Yhdistys kehottaakin näin kunnallisvaalivuonna kaikkia äänestysikäisiä vaatimaan valtuustoon ehdolla olevilta henkilöiltä lupausta asumiskustannusten kohtuullistamisesta. Asumiskustannusten taso on suurelta osin juuri kaupunginvaltuutettujen käsissä.

Arto Saarikoski
Vaasan Kiinteistöyhdistys ry