Kiinteistöyhdistykset tutkivat:

Vaasan Läänin Puhelin edelleen maan kallein kaapeli-TV-yhtiö
- samalla rahalla näkee nyt aiempaa vähemmän kanavia

Vaasan Läänin Puhelimen kaapeli-TV-verkon perusmaksu on 59 % Suomen halvinta perusmaksua korkeampi. Valtakunnallisen keskiarvonkin se ylittää 25 %:lla. VLP:n maksut ovat edelleen maan korkeimmat, vaikka asiakkaat saavat nyt perusmaksulla vastaanottimiinsa yhden kanavan vähemmän kuin viime vuonna. Asiakkailla ei ole käytännössä vaihtoehtoja, koska kaapeli-TV-yhtiöt toimivat alueillaan monopoliasemassa.

Paikallisten kiinteistöyhdistysten helmi-maaliskuussa 2004 tekemä tutkimus osoitti, että Vaasan Läänin Puhelimen perusmaksut ovat edelleen Suomen kalleimmat. VLP:n perusmaksu ylittää Suomen halvimman perusmaksun (Rauma) peräti 59 %:lla ja valtakunnallisen keskiarvonkin 25 %:lla.

VLP:n hinta-laatusuhde heikkeni

Tutkimus kertoo, että alueellisten kaapeli-TV-yhtiöiden perusmaksut nousivat keskimäärin 1,6 % viime vuodesta. VLP:n maksut pysyivät näennäisesti ennallaan. Hinta-laatusuhde kuitenkin heikkeni, koska asiakas saa nyt samalla rahalla katsottavakseen yhden kanavan aiempaa vähemmän. VLP päätti nimittäin vuodenvaihteessa pudottaa SubTV:n perusmaksulla näkyvien kanavien valikoimasta.

VLP toimi kanavapaketin muutoksesta päättäessään monopoliyrityksen tavoin. Hintoja ei laskettu, vaikka perusmaksulla näkyvien kanavien määrää vähennettiin. Hintojen alentaminen olisi ollut tässä yhteydessä vähintäänkin kohtuullista, koska VLP:n hinnat ovat edelleen selvästi maan korkeimmat.

Asiakas ei saa valita kanavia

VLP:n vuodenvaihteessa tekemän ratkaisun ainut hyvä puoli oli se, että SubTV:n pudottaminen perusmaksulla näkyvästä kanavavalikoimasta lisäsi asiakkaiden valinnanvaraa. Kanavan katselua ei enää pakkomaksateta niillä, joita kanava ei kiinnosta. Kanavaa todella kaipaavat voivat kuitenkin halutessaan hankkia sen katsottavakseen digi-TV:n puolelta erilliskorvausta vastaan.

Kaapeli-TV-yhtiöiden perusmaksulla tarjoamat kanavavalikoimat vaihtelevat käytännössä alueittain. Asiakkaat ovat kuitenkin vaihtoehdottomassa tilanteessa, koska paikallisten kanavapakettien sisältöön ei voi itse vaikuttaa. Paikallinen kaapeli-TV-yhtiö valitsee asiakkaan puolesta perusmaksulla näkyvät kanavat. Asiakkaan on maksettava kaikista kanavista, vaikka vain osa niistä kiinnostaisi. Tähän tilanteeseen on tultu, koska kaapeli-TV-yhtiöt toimivat käytännössä alueillaan monopoliasemassa.

Kiinteistöyhdistykset edellyttävät VLP:ltä toimia

Vanhan Vaasan läänin alueella taloyhtiöiden edunvalvontajärjestöinä toimivat Vaasan Kiinteistöyhdistys ja Etelä-Pohjanmaan Kiinteistöyhdistys ovat närkästyneitä VLP:n hintapolitiikasta. Yhdistykset edellyttävät VLP:ltä toimia maan korkeimpien hintojen laskemiseksi kohtuutasolle. Yhdistysten 440 jäsentalossa asuu lähes 30.000 asukasta.

Kaapeli-TV-yhtiöt keräävät kiinteistö- ja huoneistokohtaisia perusmaksuja kaapeliverkkoon kuulumisesta ja sen ylläpitämisestä. Paikallisten kiinteistöyhdistysten tutkimuksessa selvitettiin alkuvuodesta 16 kaapeli-TV-yhtiön kiinteistö- ja huoneistokohtaiset kaapeli-TV-verkon perusmaksut 40 huoneiston asuinkerrostaloissa. Vertailu koski kaapelikanavien paikallisia peruspaketteja. Erillisveloitettavia kanavia ei vertailussa otettu huomioon, ei myöskään kertaluonteisia liittymismaksuja.

Kaapeli-TV-verkon perusmaksut eri kaupungeissa v. 2004

Perusmaksut/v. 40 huoneiston kerrostalossa